Parafilie

Omschrijving
Normaal worden mensen opgewonden door een persoon van het andere geslacht of hetzelfde geslacht. Mensen met parafilie hebben seksuele gevoelens bij dingen die als niet direct seksueel worden gevonden. Soms zijn hun handelingen vreemd, soms lastig of pijnlijk voor andere en soms zelfs strafbaar.
De meest voorkomende parafilieën zijn:

•Exhibitionisme: het willen laten zien van seksueel gedrag of geslachtsdelen aan andere mensen (bijvoorbeeld zoals potloodventers).
•Fetisjisme: seksueel opgewonden worden door objecten, zoals lingerie, schoenen of kleding zoals leer.
•Frotteurisme: het lekker vinden om iemand zonder toestemming aan te raken en te strelen.
•Pedofilie: het verlangen naar seksuele handelingen met kinderen van 13 jaar of jonger.
•Seksueel masochisme: het lekker vinden om vernederd, vastgebonden en geslagen te worden (zoals de slaaf bij s.m.).
•Seksueel sadisme: opgewonden worden door het psychische en lichamelijke lijden van anderen (zoals de meester bij s.m.).
•Fetisjistisch transvestitisme: seksueel opgewonden worden door travestieten.
•Voyeurisme: het opwinden vinden om naar iemand te kijken, die dit niet door heeft, die naakt of aan het vrijen is.

Normaal
Er zijn veel vormen van seksuele relaties. De meeste mensen met een vaste partner hebben een monogame relatie. Andere mensen hebben een open relatie of houden meer van one-nightstands. Binnen deze vormen van relaties zijn er ook nog talrijke soorten van seks. Op televisie wordt hier altijd veel aandacht aan besteed.
Het belangrijkste is dat iedereen uit vrije wil deelneemt aan seksuele handelingen en dat er niets gebeurt tegen iemands zin in.

Afwijkend
De seksuele verlangens van een persoon kunnen voor problemen zorgen. Soms kunnen mensen alleen nog opgewonden worden door objecten. Maar als je partner hier niet van houdt kan dit erg lastig zijn.
Het ook niet fijn om tegen je zin te worden geconfronteerd met iemand die zijn geslachtsdelen aan je wilt laten zien, je wilt begluren of aanraken.
In andere gevallen kunnen verlangens leiden tot strafbare feiten. Het vastbinden en slaan van mensen tegen hen wil in bijvoorbeeld. Of seksuele handelingen plegen met kinderen onder de 16 jaar.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License