Artikel 4 Elke

Vandaal moet niet naar cel

EVERGEM Marc V. (38) uit Evergem moet niet naar de cel voor zijn vandalenstreken. De man maakte in enkele weken tijd meer dan 70slachtoffers, voornamelijk door wagens te beschadigen met een luchtdrukpistool. Hij kreeg vijftien maanden voorwaardelijk.

De feiten dateren allemaal van vorige zomer. Vanaf toen ging Marc V., samen met een minderjarige kompaan die volgende week berecht wordt voor de jeugdrechtbank, geregeld op stap door de straten van Destelbergen. Gewapend met een luchtdrukpistool schoten ze soms lukraak vensters van auto's kapot, vernielden ze brievenbussen en stichtten ze zelfs een keer brand in een tuinhuis. V., die toen met een depressie kampte en zich in de drank stortte, werd uiteindelijk gevat toen hij werd herkend door een getuige.

Hij werd verhoord en vrijgelaten maar pleegde diezelfde avond al nieuwe feiten. Later die nacht moest hij zelfs opgenomen worden in het ziekenhuis met een delirium.

Op de zitting putte Marc V. zich uit in excuses: 'Ik weet zelf niet goed hoe het zo ver is kunnen komen. Ik ging door een midlifecrisis, werd gepest op het werk, zag de relatie met mijn vrouw op de klippen lopen en begon dan maar te drinken. Ik zocht nog hulp bij mijn huisdokter maar die bleek zelf een alcoholicus te zijn en hielp mij dus niet echt. Maar nu ben ik weer op het goede pad. Ik zal iedereen vergoeden, zodat ik de mensen opnieuw in de ogen kan kijken.'

De rechtbank hielp hem alvast in zijn goede bedoelingen door hem niet naar de cel te sturen. Wel zal hij zich nu aan strikte voorwaarden moeten houden, door onder meer een behandeling te volgen voor zijn drankprobleem. De burgerlijke partijen kregen hun schadevergoedingen, al waagde de rechter zich niet aan een opsomming van alle bedragen.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License